Opinião do Especialista

Turismo e o Mercado Sénior

Publicado por Peter Tarlow

Com a primeira vaga de baby boomers já se aposentando ou entrando na idade de reforma, o mercado sénior tornou-se uma das áreas de turismo que mais crescem. Este mercado de um turismo tem perspectivas diferentes e divide-se em três mercados, o que nós podemos chamar de “Jovens Idosos”, os “Idosos Médios” e os “idosos mais velhos”.

Jovens Idosos são pessoas nascidas entre 1946 e 1960. Embora muitas dessas pessoas estejam agora aposentadas, muitas delas ainda são altamente ativas e algumas, ainda estão trabalhando. Muitos já pagaram suas hipotecas, consideram seus filhos autossuficientes e têm dívidas e obrigações financeiras mínimas. Como agora possuem uma relativa renda disponível, menos responsabilidades domésticas e uma saúde relativamente boa, eles são os principais candidatos a viajar.

O mercado Middle Senior é geralmente engloba as pessoas que nasceram de 1930 a 1945. Estes são os pré-baby boomers. Quase todas as pessoas que caem nesta categoria agora está aposentada. Muitos tendem a gastar uma quantia maior de tempo visitando familiares e amigos, têm custos médicos mais elevados, mas ainda desejam viajar. Como no caso de todos os viajantes seniores, este grupo coloca muita ênfase na segurança das viagens pessoais ou em grupo.

O terceiro grupo, que chamamos de “Velhos Idosos”, são aquelas pessoas nascidas antes de 1930. Muitas dessas pessoas são menos propensas a viajar e, quando viajam, buscam segurança e atendimento personalizado com frequência. Muitos, mas nem todos neste grupo têm problemas médicos e necessitam de atenção especial.

Apesar de o grupo Senior Market ter três subgrupos, eles compartilham características semelhantes a  serem tratadas como uma singularidade.

Embora grande parte dos dados usados no Tourism & Tidbits deste mês sejam relacionados aos EUA, a tendências geral para o aumento das viagens dos idosos e um mercado sênior forte é válido para os países mais desenvolvidos e em muitas nações em desenvolvimento.

Aqui estão alguns dos valiosos dados sobre o Mercado Sênior. Como acontece em grande parte do mundo desenvolvido, o mercado “Jovem Sênior” é o maior e mais rico nicho de mercado dos EUA. O patrimônio líquido médio dos idosos americanos com idades entre 64 e 75 anos gira em torno de US$ 1,2 milhão de dólares, em comparação com um patrimônio líquido médio geral de cerca de US$ 170.000. O número médio parece errado; muito baixo para quem tem mais de 80 anos, cujo patrimônio líquido médio é estimado em pouco menos de US$ 1,5 milhão de dólares, com uma média global de pouco menos de US$ 370.000.

Embora estes números se refiram aos Estados Unidos, o quadro económico é aproximadamente o mesmo (ajustando-se ao tamanho do país) para as outras nações desenvolvidas e muitas das nações em desenvolvimento. Também pode-se afirmar com certa cautela que grande parte desse patrimônio líquido se deve aos preços de ações e títulos e propriedades privadas, como casas. Os números não levam em conta a inflação ou alterações nos códigos fiscais. Realmente, por que o código tributário desempenha uma função nessa equação.

Os funcionários do turismo fariam bem em lembrar que os altos cidadãos vivem agora mais tempo do que os seus pais, tendem a ser mais ativos e viajam mais. Até 2030, os idosos controlarão uma grande percentagem dos activos mundiais e irá tenderão a gastar mais e a exigir mais.

O Touris & Tidbits deste mês oferece então várias ideias e sugestões sobre como lidar com o mercado sênior e preparar-se para o seu impacto económico no segmento de viagens e turismo.

-Os idosos não são apenas o grupo dos mais ricos do mundo desenvolvido, mas são também os mais exigentes. Os pais dos futuros idosos de hoje tendiam a mimá-los quando crianças. Isto significa que os idosos não têm medo de exigir o que querem e reclamar até que eles consigam o que demandam. Além disso, os Jovens Sêniores saem de uma era de ativismo político. Essas organizações, empresas e instituições que oferecem bons serviços aos seus clientes têm uma grande oportunidade de prosperar. Aqueles que não fazem isso poderão enfrentar sua destruição econômica e processos judiciais. Esse princípio é verdadeiro, não apenas para as empresas, mas também para as agências governamentais.

-A garantia turística é importante para os viajantes idosos. A partir de certa idade, tendemos a nos tornar mais egocêntricos em relação as nossas viagens, temos mais hábitos e exigências. Especialmente numa era de terrorismo e em locais de alta criminalidade, os idosos exigirão mais segurança. As cidades que desenvolveram TOPs (serviços de policiamento/proteção orientados para o turismo) terão uma vantagem adicional de marketing. Aquelas cidades que não estabeleceram tais unidades podem descobrir que tanto os seus cidadãos e empresários podem exigir respostas às perguntas à medida que essas localidades começam a perder receita e participação no mercado turístico.

-Os idosos tendem a apresentar níveis mais elevados de frustração. Essa frustração se manifesta na falta de paciência, recusa em ler letras pequenas e tolerância quase zero para os serviços de baixa qualidade. Locais turísticos que desejam captar o mercado Sénior precisa rever não apenas suas estruturas físicas, (por exemplo, são acessíveis a todos?) mas também o tamanho da impressão que eles usam em folhetos informativos, a sinalética e o nível de atendimento e de proteção oferecida aos cliente e visitantes.

-Os idosos estão manifestando tendências para visitar e até mesmo mover-se para destinos mais calmos e menos congestionadas. Essa migração para “margens exteriores habitáveis” significa que as instalações turísticas não podem mais estar centradas apenas nas principais zonas turísticas das cidades. As agências de turismo inteligentes saberão como aproveitar um mercado turístico disperso e atrair pessoas que evitam os centros das cidades devido à percepção da alta taxa de criminalidade, o mau atendimento ao cliente e de condições difíceis de estacionamento.

-As agências e empresas de turismo inteligentes sabem que esse é o momento de desenvolver uma força-tarefa voltada para o público sênior. Esta força-tarefa deve manter-se a par das mais recentes tendências de viagens e mudanças demográficas. Por exemplo, muitos profissionais do turismo mantém uma percepção ultrapassada as tendências desse nicho de mercado? As pessoas continuam a mudar-se? De um estado frio dos Estados Unidos para os estados mais quentes? Essa tendência permanecerá igual no futuro? Até quando? Dados recentes sugerem, no entanto, que existe agora um fluxo reverso à medida que os idosos procuram estar mais próximos dos filhos, familiares e amigos. Esta migração reversa agora significa que as entidades turísticas localizadas em regiões de lima mais frio terão muitas novas oportunidades de negócios. O seu grupo de trabalho sênior para o turismo deverá então ser composto de uma ampla gama de especialistas, desde um especialista em marketing, a um especialista em segurança turística, de um especialista em saúde a um especialista em alimentos, de especialistas em segurança a especialistas em dietas alimentares, desde o setor de transporte ao representante do hotel, restaurante e da indústria hoteleira. -A falta de um serviço aéreo bom e confiável tornar-se uma grande dificuldade para a indústria do turismo sênior. Muitas companhias aéreas mudaram para companhias aéreas menores com aeronaves menos confortáveis. Mesmo em voos regionais com maiores há os mesmos problemas de segurança nos aeroportos, o que torna as viagens especialmente difíceis para os idosos. Muitos destes potenciais viajantes estão agora evitando viagens aéreas e viagens de longo duração, ao Inês disso, procuram oportunidades de viagem mais perto de casa. O marketing regional e a utilização de pessoal municipal como agentes de marketing podem compensar com aumento de receita local e novas oportunidades de negócios.

Imagem: StockCake Free Pics

Sobre o autor

Peter Tarlow

Dr. Peter Tarlow, PH.D, Founder and President of Tourism & More
Dr. Peter E. Tarlow is a world-renowned speaker and expert specializing in the impact of crime and terrorism on the tourism industry, event and tourism risk management, and economic development. Since 1990, Tarlow has been teaching courses on tourism, crime & terrorism to police forces and security and tourism professionals throughout the world.
Tarlow earned his Ph.D. in sociology from Texas A&M University. He also holds degrees in history, in Spanish and Hebrew literatures, and in psychotherapy. In 1996, Tarlow became Hoover Dam's consultant for tourism development and security. In 1998, Tarlow's role at the Bureau of Reclamation expanded. He was asked to develop a tourism security program for all Bureau of Reclamation properties and visitor centers. Tarlow continued his involvement with the Bureau of Reclamation until December of 2012. In 1999, the US Customs service asked Tarlow to work with its agents in the area of customer service, cultural awareness, and custom's impact on the tourism and visitor industry.
In 2000, due to interagency cooperation on the part of the Bureau of Reclamation, Tarlow helped to prepare security and FBI agents for the Salt Lake City 2002 Winter Olympic Games. He also lectured for the 2010 Vancouver Olympic Games. Tarlow is currently working with police departments of the state of Rio de Janeiro for the 2014 World Cup Games and 2016 Olympic games.
In 2003, US National Park Service asked Tarlow to take on special assignments dealing with iconic security for its multiple tourism sites. Within the US government Tarlow has lectured for the Department of the Interior, for the Department of Justice (Bureau of Prisons and Office of US Attorneys-General), the Department of Homeland Security and the American Bar Association’s Latin America Office. Tarlow has worked with other US and international government agencies such as the US Park Service at the Statue of Liberty, The Smithsonian's Institution's Office of Protection Services, Philadelphia's Independence Hall and Liberty Bell and New York's Empire State Building. He has also worked with the Federal Bureau of Investigation, The Royal Canadian Mounted Police, and the United Nation's WTO (World Tourism Organization), the Center for Disease Control (Atlanta, Triangle Series), the Panama Canal Authority. He has taught members of national police forces such as the members of the US Supreme Court police, and the Smithsonian Museum’s police. He has also worked with numerous police forces throughout the United States, the Caribbean and Latin America.
In 2013 Tarlow was named the Special Envoy for the Chancellor of the Texas A&M University System. At almost the same time the US State Department asked him to lecture around the world on issues of tourism security and safety. In 2013, Tarlow began working with the Dominican Republic’s national tourism police, then called POLITUR, and as of 2014 called CESTUR.
Since 1992, Tarlow has been the chief organizer of multiple tourism conferences around the world, including the International Tourism Safety Conference in Las Vegas. Since 2006 he has also been part of the organizational teams for the Biannual Aruba Tourism Conference and has helped organize conferences in St. Kitts, Charleston (South Carolina), Bogota, Colombia, Panama City, and Curaçao. In starting in 2013, Tarlow became a co-organizer of the first and second Mediterranean Tourism Conference held in Croatia.
Tarlow's fluency in many languages enables him to speak throughout the world (United States, the Caribbean, Latin America, Europe, and Africa, and the Eastern Pacific, and Asia). Tarlow lectures on a wide range of current and future trends in the tourism industry, rural tourism economic development, the gaming industry, issues of crime and terrorism, the role of police departments in urban economic development, and international trade.
Tarlow has done extensive research on the relationship between tourism, crime, and terrorism. He also works with police forces to understand their constituents and provide the best customer service possible. Tarlow publishes extensively in these areas and writes numerous professional reports for US governmental agencies and for businesses throughout the world. He also functions as an expert witness in courts throughout the United States on matters concerning tourism security and safety, and issues of risk management.
Tarlow’s research ranges from the impact of school calendars on the tourism industries to tourism ecology and business. These research interests allow Tarlow to work with communities throughout the United States. He is teaches how communities can use their tourism as an economic development tool during difficult economic times, and at the same time improve their local residents’ quality of life.
Tarlow speaks throughout North and Latin America, the Middle East and Europe, and Asia. Some of the topics about which he speaks are: the sociology of terrorism, its impact on tourism security and risk management, the US government's role in post terrorism recovery, and how communities and businesses must face a major paradigm shift in the way they do business. Tarlow trains numerous police departments throughout the world in TOPPS (Tourism Oriented Policing and Protection Services) and offers certification in this area. Tarlow provides keynote speeches around the world on topics as diverse as dealing with economies in crisis to how beautification can become a major tool for economic recovery.
Tarlow is a well-known author in the field of tourism security. He is a contributing author to multiple books on tourism security, and has published numerous academic and applied research articles regarding issues of security including articles published in The Futurist, the Journal of Travel Research and Security Management. In 1999 Tarlow co-edited "War, Terrorism, and Tourism." a special edition of the Journal of Travel Research. In 2002 Tarlow published Event Risk Management and Safety (John Wiley & Sons). Tarlow also writes and speaks for major organizations such as the Organization of US State Dams, and The International Association of Event Managers. In 2011, Tarlow published: Twenty Years of Tourism Tidbits: The Book. The Spanish language addition is to be released in 2012. He has recently published a book on Cruise Safety (written in Portuguese) entitled Abordagem Multdisciplinar dos Cruzeiros Turísticos. In June of 2014, Elsevier published Tarlow’s newest book: Tourism Security: Strategies for Effective Managing Travel Risk and Safety. He is currently writing a new book on tourism sports security (to be published in late 2016) and a series of articles on the same topic for the American Society of Industrial Security.
Tarlow’s wide range of professional and scholarly articles includes articles on subjects such as: "dark tourism", theories of terrorism, and economic development through tourism. Tarlow also writes and publishes the popular on-line tourism newsletter Tourism Tidbits read by thousands of tourism and travel professionals around the world in its English, Spanish, and Portuguese language editions. Tarlow has been a regular contributor to the joint electronic tourism newsletter, ETRA, published jointly by Texas A&M University and the Canadian Tourism Commission. His articles often appear in a wide range of both trade and academic publications including Brilliant Results and Destination World.
Tarlow lectures at major universities around the world. Tarlow is a member of the Distance Learning Faculty of "The George Washington University" in Washington, DC. He is also an adjunct faculty member of Colorado State University and the Justice Institute of British Columbia (Vancouver, Canada) and a member of the graduate faculty of Guelph University in Ontario, Canada. Tarlow is an honorary professor at the Universidad de Especialidades Turisticas (Quito, Ecuador), of the Universidad de la Policía Federal (Buenos Aires, Argentina), la Universidad de Huánuco, Peru, and on the EDIT faculty at the University of Hawaii in Manoa, (O'ahu). At numerous other universities around the world Tarlow lectures on security issues, life safety issues, and event risk management. These universities include institutions in the United States, Latin America, Europe, the Pacific Islands, and the Middle East. In 2015 the Faculty of Medicine of Texas A&M University asked Tarlow to “translate” his tourism skills into practical courses for new physicians. As such he teaches courses in customer service, creative thinking and medical ethics at the Texas A&M medical school
Tarlow has appeared on national televised programs such as Dateline: NBC and on CNBC and is a regular guest on radio stations around the US. Tarlow organizes conferences around the world dealing with visitor safety and security issues and with the economic importance of tourism and tourism marketing. He also works with numerous cities, states, and foreign governments to improve their tourism products and to train their tourism security professionals.
Tarlow is a founder and president of Tourism & More Inc. (T&M). He is a past president of the Texas Chapter of the Travel and Tourism Research Association (TTRA). Tarlow is a member of the International Editorial Boards of "Turizam" published in Zagreb, Croatia, "Anatolia: International Journal of Tourism and Hospitality Research," published in Turkey, and "Estudios y Perspectivas en Turismo," published in Buenos Aires, Argentina, and American Journal of Tourism Research.

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