Opinião do Especialista

Convenções e Centros de Convenções

Publicado por Peter Tarlow

No mês passado, abordamos os casamentos como uma forma de convenção e demos atenção extra ao nicho de mercado chamado “eventos românticos” que são um segmento da indústria de viagens e turismo. Agora nos voltamos para outras formas de convenções e sua importância para o turismo.

As convenções, disfarçadas de feiras, podem ser uma das primeiras formas de capitalismo. Desde então as pessoas começaram a negociar entre si, e têm sido a necessidade de nos reunirmos, trocarmos ideias e encontrar novas formas de apresentar produtos,serviços ou ideias. No mundo de hoje, as convenções são um grande negócio. Desde os dias bíblicos, as pessoas entenderam que vender um produto significa mais do que simplesmente ter um bom produto, mas também deve ser apresentado bem e de maneira acessível. O grande erro de algumas convenções é lotar o recinto ou deixá-lo tão barulhento que as pessoas simplesmente param de pensar. Os delegados não só deveriam participar da feira que faz parte da convenção, e também pode ser chamado de salão de exposições, mas também usar seus “dólares da convenção” como forma de transformar uma viagem de negócios em semi-férias. Na verdade, não é incomum que os participantes da convenção tragam membros da família, com a intenção de agragar lazer aos negócios

Na perspectiva da indústria do turismo, as convenções impulsionam e proporcionam importantes oportunidades à comunidade anfitriã. Aqueles que trabalham em convenções ou participam delas precisam de muitos serviços, de hotéis a eletricistas, de bons restaurantes e transporte. Adicionalmente, expositores podem precisar de serviços de frete, coordenadores e pessoal de serviço interno para consertos de avarias. No mundo de hoje, as convenções também precisam de muita segurança, não só para prevenir qualquer roubo, mas também para proteger tanto aqueles que estão expondo na convenção, assim como os participantes também.

Para obtenção do máximo de sucesso do seu negócio de convenções e turismo oferecemos as seguintes idéias e sugestões:

-Determine se sua cidade/localidade é apropriada para uma convenção. O que torna sua localidade especial? Que tipos de convenções funcionariam bem para a sua comunidade? Que tipos de convenções podem não combinar com o perfil da sua comunidade?

– Saiba quem é sua concorrência e o que ela oferece. Se você está afirmando que sua localização é central, em seguida, determine o que esse local oferece de especial e como ele se difere em relação as outras localidades. A realidade é que todas as comunidades são centralmente localizadas em relação a algum outro lugar. O que torna a sua localização especial? Quão boas são as suas malhas de transporte e quão cooperativa é aplicação da lei local no que tenge a ajuda a viajantes necessitados? Lembre-se que quase todas as cidades afirmam que oferecem hospitalidade à moda antiga e que seu povo é especial. A maioria dos planejadores de eventos pode interpretar essas declarações de forma que sua comunidade não tenha nada de especial para oferecer.

– Não busque convenções maiores (ou menores) do que sua cidade pode suportar. Muitas vezes as comunidades não pensam na logística de uma convenção. Se você pretende atrair uma convenção não deixe de avaliar os tipos de hotéis você oferece, quão próximos os restaurantes estão do centro de convenções e quais serviços o centro de convenção possui. Por exemplo, o seu centro de convenções está  equipado com um centro de comunicação, oferece acesso a linhas telefônicas fixas além de celular, ou ambos? Ou os delegados irão depender de telefones celulares? Quão bem funcionam os serviços de táxis e Ubers que atendem o centro de convenções?

– Nunca prometa a um potencial organizador de convenções o que você não pode entregar. Lembre aqueles que participam de uma convenção trazem negócios para sua comunidade, garanta a essas pessoas o que é real e factível. Os planejadores de eventos saberão muito bem como identifcar e separar os fornecedores honestos dos vigaristas. Coloque sempre o seu melhor, dê um passo à frente e coloque um sorriso no rosto. A realidade é que você nunca sabe o que vai ganhar (ou perder). Trate cada planejador como uma pessoa que poderá revigorar ou derrubar a sua comunidade.

– Se o seu centro de convenções estiver próximo a um bairro menos seguro, desenvolva um plano de segurança com o departamento de polícia local. Pode ocorrer apenas um incidente, bem divulgado, para destruir uma convenção e a reputação de uma cidade. Trabalhe cuidadosamente com o seu departamento de polícia local para que a segurança seja fornecida de uma forma oportuna e cortês. De maneira semelhante, faça tudo o que for possível para melhorar o paisagismo e a beleza no bairro do centro de convenções. Lembre-se disso: o acesso ao aeroporto e o bairro ao redor do seu centro de convenções são aqueles que causam a melhor impressão junto aos seus visitantes.

– Desenvolver um quadro de negócios, serviços e cidadãos que estão dispostos a transformar sua comunidade em uma comunidade preparada para receber convenções. Lembre-se que as convenções rendem dinheiro quando os participantes saem do centro de convenções e apoie restaurantes e outros negócios na comunidade. Se sua comunidade tem serviços ruins ou simplesmente não é favorável ao turismo, então os participantes da convenção falarão mal de você, em vez da própria convenção. Quanto mais os participantes aproveitem sua comunidade, maior será a probabilidade deles retornarem como visitantes a lazer ou recomendá-lo aos seus familiares e amigos, bem como para outros planejadores de eventos.

– Incentive os membros da comunidade e empresas locais a darem brindes aos congressistas. Especialmente em uma economia em recuperação, os brindes e vouchers de desconto são uma boa fonte de publicidade e permite que proprietários de empresas locais desenvolvam uma interface com clientes novos e potenciais. Muitas vezes as pessoas de fora da cidade fornecerão o tipo de feedback que os habitantes locais nunca dão. Incentive os expositores da convenção a usarem cores e designs simples, mas atraentes o suficiente para atrair pessoas para seus estandes. E, se a feira requer interação pessoal, então certifique-se de que os estandes têm pessoal suficiente. As regras básicas de atendimento ao cliente são ainda mais necessárias quando sua comunidade é a organizadora do evento. Assim, faça com que a sua convenção seja rentável. Por exemplo, na reunião os planejadores se lembrarão do fato que você forneceu mesas livres aos participantes e os congressistas estarão satisfeito se você tiver fornecido acesso gratuito ao computador.

– Fornecer uma lista de atividades, restaurantes e de atrações para antes, durante e depois de uma convenção. As convenções são a oportunidade da sua comunidade mostrar seu potencial. Lembre-se de que todos na feira podem ser um visitante e uma fonte potencial de receita futura.

Sobre o autor

Peter Tarlow

Dr. Peter Tarlow, PH.D, Founder and President of Tourism & More
Dr. Peter E. Tarlow is a world-renowned speaker and expert specializing in the impact of crime and terrorism on the tourism industry, event and tourism risk management, and economic development. Since 1990, Tarlow has been teaching courses on tourism, crime & terrorism to police forces and security and tourism professionals throughout the world.
Tarlow earned his Ph.D. in sociology from Texas A&M University. He also holds degrees in history, in Spanish and Hebrew literatures, and in psychotherapy. In 1996, Tarlow became Hoover Dam's consultant for tourism development and security. In 1998, Tarlow's role at the Bureau of Reclamation expanded. He was asked to develop a tourism security program for all Bureau of Reclamation properties and visitor centers. Tarlow continued his involvement with the Bureau of Reclamation until December of 2012. In 1999, the US Customs service asked Tarlow to work with its agents in the area of customer service, cultural awareness, and custom's impact on the tourism and visitor industry.
In 2000, due to interagency cooperation on the part of the Bureau of Reclamation, Tarlow helped to prepare security and FBI agents for the Salt Lake City 2002 Winter Olympic Games. He also lectured for the 2010 Vancouver Olympic Games. Tarlow is currently working with police departments of the state of Rio de Janeiro for the 2014 World Cup Games and 2016 Olympic games.
In 2003, US National Park Service asked Tarlow to take on special assignments dealing with iconic security for its multiple tourism sites. Within the US government Tarlow has lectured for the Department of the Interior, for the Department of Justice (Bureau of Prisons and Office of US Attorneys-General), the Department of Homeland Security and the American Bar Association’s Latin America Office. Tarlow has worked with other US and international government agencies such as the US Park Service at the Statue of Liberty, The Smithsonian's Institution's Office of Protection Services, Philadelphia's Independence Hall and Liberty Bell and New York's Empire State Building. He has also worked with the Federal Bureau of Investigation, The Royal Canadian Mounted Police, and the United Nation's WTO (World Tourism Organization), the Center for Disease Control (Atlanta, Triangle Series), the Panama Canal Authority. He has taught members of national police forces such as the members of the US Supreme Court police, and the Smithsonian Museum’s police. He has also worked with numerous police forces throughout the United States, the Caribbean and Latin America.
In 2013 Tarlow was named the Special Envoy for the Chancellor of the Texas A&M University System. At almost the same time the US State Department asked him to lecture around the world on issues of tourism security and safety. In 2013, Tarlow began working with the Dominican Republic’s national tourism police, then called POLITUR, and as of 2014 called CESTUR.
Since 1992, Tarlow has been the chief organizer of multiple tourism conferences around the world, including the International Tourism Safety Conference in Las Vegas. Since 2006 he has also been part of the organizational teams for the Biannual Aruba Tourism Conference and has helped organize conferences in St. Kitts, Charleston (South Carolina), Bogota, Colombia, Panama City, and Curaçao. In starting in 2013, Tarlow became a co-organizer of the first and second Mediterranean Tourism Conference held in Croatia.
Tarlow's fluency in many languages enables him to speak throughout the world (United States, the Caribbean, Latin America, Europe, and Africa, and the Eastern Pacific, and Asia). Tarlow lectures on a wide range of current and future trends in the tourism industry, rural tourism economic development, the gaming industry, issues of crime and terrorism, the role of police departments in urban economic development, and international trade.
Tarlow has done extensive research on the relationship between tourism, crime, and terrorism. He also works with police forces to understand their constituents and provide the best customer service possible. Tarlow publishes extensively in these areas and writes numerous professional reports for US governmental agencies and for businesses throughout the world. He also functions as an expert witness in courts throughout the United States on matters concerning tourism security and safety, and issues of risk management.
Tarlow’s research ranges from the impact of school calendars on the tourism industries to tourism ecology and business. These research interests allow Tarlow to work with communities throughout the United States. He is teaches how communities can use their tourism as an economic development tool during difficult economic times, and at the same time improve their local residents’ quality of life.
Tarlow speaks throughout North and Latin America, the Middle East and Europe, and Asia. Some of the topics about which he speaks are: the sociology of terrorism, its impact on tourism security and risk management, the US government's role in post terrorism recovery, and how communities and businesses must face a major paradigm shift in the way they do business. Tarlow trains numerous police departments throughout the world in TOPPS (Tourism Oriented Policing and Protection Services) and offers certification in this area. Tarlow provides keynote speeches around the world on topics as diverse as dealing with economies in crisis to how beautification can become a major tool for economic recovery.
Tarlow is a well-known author in the field of tourism security. He is a contributing author to multiple books on tourism security, and has published numerous academic and applied research articles regarding issues of security including articles published in The Futurist, the Journal of Travel Research and Security Management. In 1999 Tarlow co-edited "War, Terrorism, and Tourism." a special edition of the Journal of Travel Research. In 2002 Tarlow published Event Risk Management and Safety (John Wiley & Sons). Tarlow also writes and speaks for major organizations such as the Organization of US State Dams, and The International Association of Event Managers. In 2011, Tarlow published: Twenty Years of Tourism Tidbits: The Book. The Spanish language addition is to be released in 2012. He has recently published a book on Cruise Safety (written in Portuguese) entitled Abordagem Multdisciplinar dos Cruzeiros Turísticos. In June of 2014, Elsevier published Tarlow’s newest book: Tourism Security: Strategies for Effective Managing Travel Risk and Safety. He is currently writing a new book on tourism sports security (to be published in late 2016) and a series of articles on the same topic for the American Society of Industrial Security.
Tarlow’s wide range of professional and scholarly articles includes articles on subjects such as: "dark tourism", theories of terrorism, and economic development through tourism. Tarlow also writes and publishes the popular on-line tourism newsletter Tourism Tidbits read by thousands of tourism and travel professionals around the world in its English, Spanish, and Portuguese language editions. Tarlow has been a regular contributor to the joint electronic tourism newsletter, ETRA, published jointly by Texas A&M University and the Canadian Tourism Commission. His articles often appear in a wide range of both trade and academic publications including Brilliant Results and Destination World.
Tarlow lectures at major universities around the world. Tarlow is a member of the Distance Learning Faculty of "The George Washington University" in Washington, DC. He is also an adjunct faculty member of Colorado State University and the Justice Institute of British Columbia (Vancouver, Canada) and a member of the graduate faculty of Guelph University in Ontario, Canada. Tarlow is an honorary professor at the Universidad de Especialidades Turisticas (Quito, Ecuador), of the Universidad de la Policía Federal (Buenos Aires, Argentina), la Universidad de Huánuco, Peru, and on the EDIT faculty at the University of Hawaii in Manoa, (O'ahu). At numerous other universities around the world Tarlow lectures on security issues, life safety issues, and event risk management. These universities include institutions in the United States, Latin America, Europe, the Pacific Islands, and the Middle East. In 2015 the Faculty of Medicine of Texas A&M University asked Tarlow to “translate” his tourism skills into practical courses for new physicians. As such he teaches courses in customer service, creative thinking and medical ethics at the Texas A&M medical school
Tarlow has appeared on national televised programs such as Dateline: NBC and on CNBC and is a regular guest on radio stations around the US. Tarlow organizes conferences around the world dealing with visitor safety and security issues and with the economic importance of tourism and tourism marketing. He also works with numerous cities, states, and foreign governments to improve their tourism products and to train their tourism security professionals.
Tarlow is a founder and president of Tourism & More Inc. (T&M). He is a past president of the Texas Chapter of the Travel and Tourism Research Association (TTRA). Tarlow is a member of the International Editorial Boards of "Turizam" published in Zagreb, Croatia, "Anatolia: International Journal of Tourism and Hospitality Research," published in Turkey, and "Estudios y Perspectivas en Turismo," published in Buenos Aires, Argentina, and American Journal of Tourism Research.

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