Opinião do Especialista

Turismo religioso (Dr. Peter Tarlow)

Publicado por Peter Tarlow

Apenas temos que ver fotografias de pessoas a orar em Meca, visitando o Vaticano, lavando-se no Ganges ou participando de um festival religioso no Muro das Lamentações em Jerusalém, para sabermos que tanto a religião como as peregrinações religiosas desempenham um papel importante no turismo. O turismo religioso tem um papel importante mesmo no mundo da “fé secular”, comprovado pelos milhões de pessoas que todos os anos fazem uma “peregrinação” a lugares como Washington DC, ou tratam o seu clube de futebol quase como se fosse um ícone religioso.

As pessoas no mundo do turismo não devem surpreender-se por este fenômeno. Visitas baseadas em fé apelam diretamente para as emoções e o turismo é tudo sobre a “experiência” de estar lá. Embora não gostemos de pensar na religião como algo ligada ao negócio, a realidade é que a religião é um negócio com um grande impacte para a indústria do turismo. Na verdade, há muito que os profissionais do turismo podem aprender com o mundo da religião, perceber como a religião apela à alma dos seus seguidores.

Uma das formas mais antigas de turismo é o turismo religioso. A Bíblia refere que deveriam visitar Jerusalém pelo menos três vezes por ano, por cada uma das festas bíblicas das colheitas. Da mesma forma, o mundo islâmico é famoso para o Hajj, ou peregrinação a Meca, outras cidades ao redor do mundo desenvolveram o turismo religioso. Pessoas de todo o mundo visitam locais como: Fátima, em Portugal e Lourdes na França.

Embora existam muitas diferenças entre a viagem dos fiéis a um local religioso e um parque temático, curiosamente, há também muitas semelhanças entre o que parecem ser dois locais muito diferentes. Por exemplo, na atualidade (pelo que aprendemos com textos antigos), tanto os locais religiosos como os parques temáticos produzem indústrias secundárias, basta visitar Roma ou Jerusalém para ver centenas de pessoas a vender lembranças religiosas. Assim como nos dias da Bíblia, a indústria hoteleira é afetada pelo turismo religioso e, em muitos lugares, a hospedagem cresce em torno de locais de peregrinação. Assim como no mundo do turismo, o turismo religioso é dirigido a um público especifico, neste caso, o crente transforma pela fé o secular no sagrado.

Visitar um local religioso é um exercício de emoção ao invés de cognição. O local pode não ser bonito ou grandioso, mas aos olhos do crente é espiritual e memorável. O turismo religioso ou de fé, não é apenas sobre peregrinações, uma vez que as viagens baseadas na fé podem ter lugar por acontecimentos de vida, por trabalho missionário, por razões de interesse humanitário e / ou como parte de convenções religiosas e conclaves.

O turismo religioso é um grande negócio. Estima-se que apenas nos EUA cerca de 25% das pessoas que viajam interessam-se por turismo religioso. Acresce, ainda, o número extraordinariamente grande de pessoas que viajam para convenções ou atividades baseadas na fé, como: casamentos, bar mitzvahs ou funerais.

A viagem por motivos religiosos é um dos segmentos de mais rápido crescimento em viagens na atualidade. As viagens religiosas têm um valor estimado de US $ 18 bilhões e com 300 milhões de viajantes. Locais de turismo religioso trazem receitas consideráveis.

Para ajudá-lo a lidar com esta tendência crescente de viagens, aqui ficam alguns pontos essenciais para ajudar os viajantes e os profissionais de turismo:

1) – Um estudo recente da Associate Press afirma que Israel é o destino nº 1 na preferência pelos viajantes de fé, seguido de Itália e Inglaterra. O turismo religioso não precisa de ser construído em torno de um local de peregrinação. Não há dúvida de que ajuda ter um grande centro religioso, como Jerusalém, Meca ou Roma, no entanto, a maioria dos locais nunca terá estes espaços sagrados. A ausência de um centro religioso não significa que um local não pode desenvolver o turismo baseado na fé. A Flórida criou a sua própria “terra bíblica” e várias cidades ao redor do mundo encontraram formas de incorporar feriados religiosos no seu produto turístico.

2) – Um local não precisa ter um espaço sagrado importante para fazer parte do turismo religioso. Turismo religioso é tudo o que toca a alma do visitante. Faça uma lista dos seus locais de culto e poderá descobrir que eles contêm não só grandes itens de beleza, como são detentores de histórias pessoais e cultura. Num mundo onde as pessoas procuram genealogias pessoais e uma compreensão de quem são, tanto casas de culto, como cemitérios, podem fornecer uma nova experiência de viagem e fornecer experiências em profundidade.

3) – Dê atenção às condições dos locais religiosos no seu destino. A ênfase na manutenção de um turismo sustentado, com um impacto mínimo nas estruturas antigas e sagradas ou locais de culto, é imperativo. A religião tem um enorme valor sentimental. Os crentes e turistas que têm sede de viagens sagradas certamente adorariam ver o seu destino religioso e lugares de culto bem preservados, com padrões aceitáveis ​​de limpeza e com a existência de infraestrutura de apoio.

4)-  Turismo religioso é, muitas vezes, menos propenso a altos e baixos econômicos no mercado. Os viajantes religiosos tendem a ser menos receosos, ou entrar em pânico, durante os períodos de turbulência política. Os viajantes baseados na fé são viajantes comprometidos que tendem a economizar para essas experiências religiosas, apesar do estado da economia ou desafios políticos.

5) – Viajantes de fé têm diferentes motivos para viajar e tendem a ser menos temerosos. Por exemplo, os viajantes de fé viajam frequentemente como parte de uma obrigação religiosa ou para cumprir uma missão espiritual, tendem a ser mais firmes no seu desejo e naquilo que consideram como um compromisso. Portanto, podem fornecer um fluxo constante de rendimento à economia local do turismo.

6) – O mercado de turismo religioso e de fé tem a vantagem de atrair pessoas de todo o mundo, de todas as idades e nacionalidades. A este fato, acresce ainda que muitos dos viajantes de fé gostem de viajar em grupo. O turismo e os profissionais de viagens devem estar cientes de que este mercado pode vir a duplicar até 2020.

7) – Profissionais que trabalham com turismo religioso devem ser sensíveis às necessidades deste mercado, isso significa que os profissionais de turismo devem considerar tudo, desde os tipos de alimentação, até à música. Como em outras formas de turismo, é essencial conhecer o mercado. Por exemplo, as companhias aéreas que não oferecem refeições vegetarianas podem perder uma parte deste tipo de mercado, cuja religião tem restrições alimentares específicas.

8) – Interligar as indústrias secundárias com o turismo baseado na fé. Muitas vezes a espiritualidade que os visitantes procuram é perdida ao nível das indústrias de apoio. É essencial que os hotéis e restaurantes se liguem com as comunidades artísticas e culturais para desenvolver um produto baseado na fé em geral, em vez de ofertas não relacionadas.

Sobre o autor

Peter Tarlow

Dr. Peter Tarlow, PH.D, Founder and President of Tourism & More
Dr. Peter E. Tarlow is a world-renowned speaker and expert specializing in the impact of crime and terrorism on the tourism industry, event and tourism risk management, and economic development. Since 1990, Tarlow has been teaching courses on tourism, crime & terrorism to police forces and security and tourism professionals throughout the world.
Tarlow earned his Ph.D. in sociology from Texas A&M University. He also holds degrees in history, in Spanish and Hebrew literatures, and in psychotherapy. In 1996, Tarlow became Hoover Dam's consultant for tourism development and security. In 1998, Tarlow's role at the Bureau of Reclamation expanded. He was asked to develop a tourism security program for all Bureau of Reclamation properties and visitor centers. Tarlow continued his involvement with the Bureau of Reclamation until December of 2012. In 1999, the US Customs service asked Tarlow to work with its agents in the area of customer service, cultural awareness, and custom's impact on the tourism and visitor industry.
In 2000, due to interagency cooperation on the part of the Bureau of Reclamation, Tarlow helped to prepare security and FBI agents for the Salt Lake City 2002 Winter Olympic Games. He also lectured for the 2010 Vancouver Olympic Games. Tarlow is currently working with police departments of the state of Rio de Janeiro for the 2014 World Cup Games and 2016 Olympic games.
In 2003, US National Park Service asked Tarlow to take on special assignments dealing with iconic security for its multiple tourism sites. Within the US government Tarlow has lectured for the Department of the Interior, for the Department of Justice (Bureau of Prisons and Office of US Attorneys-General), the Department of Homeland Security and the American Bar Association’s Latin America Office. Tarlow has worked with other US and international government agencies such as the US Park Service at the Statue of Liberty, The Smithsonian's Institution's Office of Protection Services, Philadelphia's Independence Hall and Liberty Bell and New York's Empire State Building. He has also worked with the Federal Bureau of Investigation, The Royal Canadian Mounted Police, and the United Nation's WTO (World Tourism Organization), the Center for Disease Control (Atlanta, Triangle Series), the Panama Canal Authority. He has taught members of national police forces such as the members of the US Supreme Court police, and the Smithsonian Museum’s police. He has also worked with numerous police forces throughout the United States, the Caribbean and Latin America.
In 2013 Tarlow was named the Special Envoy for the Chancellor of the Texas A&M University System. At almost the same time the US State Department asked him to lecture around the world on issues of tourism security and safety. In 2013, Tarlow began working with the Dominican Republic’s national tourism police, then called POLITUR, and as of 2014 called CESTUR.
Since 1992, Tarlow has been the chief organizer of multiple tourism conferences around the world, including the International Tourism Safety Conference in Las Vegas. Since 2006 he has also been part of the organizational teams for the Biannual Aruba Tourism Conference and has helped organize conferences in St. Kitts, Charleston (South Carolina), Bogota, Colombia, Panama City, and Curaçao. In starting in 2013, Tarlow became a co-organizer of the first and second Mediterranean Tourism Conference held in Croatia.
Tarlow's fluency in many languages enables him to speak throughout the world (United States, the Caribbean, Latin America, Europe, and Africa, and the Eastern Pacific, and Asia). Tarlow lectures on a wide range of current and future trends in the tourism industry, rural tourism economic development, the gaming industry, issues of crime and terrorism, the role of police departments in urban economic development, and international trade.
Tarlow has done extensive research on the relationship between tourism, crime, and terrorism. He also works with police forces to understand their constituents and provide the best customer service possible. Tarlow publishes extensively in these areas and writes numerous professional reports for US governmental agencies and for businesses throughout the world. He also functions as an expert witness in courts throughout the United States on matters concerning tourism security and safety, and issues of risk management.
Tarlow’s research ranges from the impact of school calendars on the tourism industries to tourism ecology and business. These research interests allow Tarlow to work with communities throughout the United States. He is teaches how communities can use their tourism as an economic development tool during difficult economic times, and at the same time improve their local residents’ quality of life.
Tarlow speaks throughout North and Latin America, the Middle East and Europe, and Asia. Some of the topics about which he speaks are: the sociology of terrorism, its impact on tourism security and risk management, the US government's role in post terrorism recovery, and how communities and businesses must face a major paradigm shift in the way they do business. Tarlow trains numerous police departments throughout the world in TOPPS (Tourism Oriented Policing and Protection Services) and offers certification in this area. Tarlow provides keynote speeches around the world on topics as diverse as dealing with economies in crisis to how beautification can become a major tool for economic recovery.
Tarlow is a well-known author in the field of tourism security. He is a contributing author to multiple books on tourism security, and has published numerous academic and applied research articles regarding issues of security including articles published in The Futurist, the Journal of Travel Research and Security Management. In 1999 Tarlow co-edited "War, Terrorism, and Tourism." a special edition of the Journal of Travel Research. In 2002 Tarlow published Event Risk Management and Safety (John Wiley & Sons). Tarlow also writes and speaks for major organizations such as the Organization of US State Dams, and The International Association of Event Managers. In 2011, Tarlow published: Twenty Years of Tourism Tidbits: The Book. The Spanish language addition is to be released in 2012. He has recently published a book on Cruise Safety (written in Portuguese) entitled Abordagem Multdisciplinar dos Cruzeiros Turísticos. In June of 2014, Elsevier published Tarlow’s newest book: Tourism Security: Strategies for Effective Managing Travel Risk and Safety. He is currently writing a new book on tourism sports security (to be published in late 2016) and a series of articles on the same topic for the American Society of Industrial Security.
Tarlow’s wide range of professional and scholarly articles includes articles on subjects such as: "dark tourism", theories of terrorism, and economic development through tourism. Tarlow also writes and publishes the popular on-line tourism newsletter Tourism Tidbits read by thousands of tourism and travel professionals around the world in its English, Spanish, and Portuguese language editions. Tarlow has been a regular contributor to the joint electronic tourism newsletter, ETRA, published jointly by Texas A&M University and the Canadian Tourism Commission. His articles often appear in a wide range of both trade and academic publications including Brilliant Results and Destination World.
Tarlow lectures at major universities around the world. Tarlow is a member of the Distance Learning Faculty of "The George Washington University" in Washington, DC. He is also an adjunct faculty member of Colorado State University and the Justice Institute of British Columbia (Vancouver, Canada) and a member of the graduate faculty of Guelph University in Ontario, Canada. Tarlow is an honorary professor at the Universidad de Especialidades Turisticas (Quito, Ecuador), of the Universidad de la Policía Federal (Buenos Aires, Argentina), la Universidad de Huánuco, Peru, and on the EDIT faculty at the University of Hawaii in Manoa, (O'ahu). At numerous other universities around the world Tarlow lectures on security issues, life safety issues, and event risk management. These universities include institutions in the United States, Latin America, Europe, the Pacific Islands, and the Middle East. In 2015 the Faculty of Medicine of Texas A&M University asked Tarlow to “translate” his tourism skills into practical courses for new physicians. As such he teaches courses in customer service, creative thinking and medical ethics at the Texas A&M medical school
Tarlow has appeared on national televised programs such as Dateline: NBC and on CNBC and is a regular guest on radio stations around the US. Tarlow organizes conferences around the world dealing with visitor safety and security issues and with the economic importance of tourism and tourism marketing. He also works with numerous cities, states, and foreign governments to improve their tourism products and to train their tourism security professionals.
Tarlow is a founder and president of Tourism & More Inc. (T&M). He is a past president of the Texas Chapter of the Travel and Tourism Research Association (TTRA). Tarlow is a member of the International Editorial Boards of "Turizam" published in Zagreb, Croatia, "Anatolia: International Journal of Tourism and Hospitality Research," published in Turkey, and "Estudios y Perspectivas en Turismo," published in Buenos Aires, Argentina, and American Journal of Tourism Research.

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