Opinião do Especialista

Turismo de Massa x Boutique: vantagens e inconvenientes de cada um deles

Publicado por Peter Tarlow

O maior debate que decorre no seio do Turismo tem a ver com o que se costuma designar por “Turismo Sustentável”. Na verdade, não só não há uma só definição de tal conceito e ainda menos pessoas têm a certeza quanto a como o aplicar. Além disso, tem sido tão usado que perdeu qualquer sentido próprio. Muitas vezes, embora não sempre, o debate sobre o “Turismo Sustentável” fica centrado na noção de “Turismo de Massas”, um outro conceito sem uma definição precisa. A literatura técnica está repleta de questões como:

  • Quantos turistas são demais?
  • As aglomerações devidas ao turismo de massa  ameaçam o ambiente turístico?
  • Turistas a mais, ou a menos, resultarão em desafios sociais e econômicos que desagregarão as bases das atividades turísticas?

Podemos designar o oposto do Turismo de Massas por Turismo Boutique. Mais uma vez, existem definições muito diferentes de Turismo Boutique, bem como da respetiva distinção face ao Turismo de Massas. Alguns dos critérios de distinção que encontramos na literatura técnica apontam no sentido do Turismo Boutique ser semelhante ao Turismo de Nichos, por também estar presente em atividades específicas, tais como o turismo cultural, o ambiental, o educativo ou o médico. Outros autores argumentam no sentido do Turismo Boutique promover o turismo fora da alta estação. Outros ainda que o Turismo Boutique tende a ser o resultado de uma organização dos clientes, enquanto o Turismo de Massas é vendido como um produto, cujo preço está em função das economias de escala atingidas.

Para o ajudar a decidir qual dos dois melhor serve ao seu destino, ou se ambos são adequados, a Tourism Tidbits apresenta várias comparações e ideias no sentido de criar o modelo que melhor se adeque a cada realidade.

Não há dúvida de que o Turismo é um grande negócio e, apesar de todos os problemas que resultam do Terrorismo, está crescendo. Segundo a Página “SustainingTourism” <http://www.sustainabletourism.net>, em 2020 são esperados 1 500 milhões de turistas internacionais, criando mais de 11% de todos os empregos no mundo. Assumindo que estes números possam estar corretos, o impacto ambiental do Turismo será enorme. Aliás, muitos dos destinos turísticos são locais onde a água é escassa, embora quase todos os estudos mostrem que tendemos a usar mais água quando viajamos. Estes números são de grande relevância se levarmos em conta que apenas uma pequena parte (3%) da água que há no mundo é potável, apesar desta cobrir 70% do planeta.

  • O Turismo de Massas pode ser caraterizado através de alguns dos seguintes critérios: o Turismo de Massas tende a vender o produto turístico a grandes grupos. Tem a vantagem de os programas turísticos estarem muito normalizados e se centrarem em destinos bem conhecidos. No mundo das compras, os visitantes tendem a ser mais alocêntricos do que psicocêntricos, adquirindo mais recordações do que artigos caros e procurando níveis altos de comodidade. Por exemplo, os produtos do Turismo de Massas facultam visitas na língua dos visitantes e, muitas vezes, promovem bastantes encontros sociais entre estes.
  • Por sua vez, os produtos do Turismo Boutique seguem um outro conjunto de critérios. Assim, tendem a centrar-se mais em pequenos grupos, de familiares ou de amigos íntimos. O que permite uma maior espontaneidade na seleção do que visitar e ver. Muitas vezes, o Turismo Boutique procura o incomum e não teme as dificuldades culturais ou linguísticas. Quem está virado para este Turismo tende a evitar grandes aglomerações e compra poucas recordações, antes adquirindo bens de maior valor unitário. Em geral, os turistas boutique procuram as experiências locais, a gastronomia local e os produtos locais. Embora possa ser defendido que o Turismo Boutique tem um impacto reduzido nas culturas locais, será mais rigoroso falar de um impacto “diferente”, porque existe um impacto sempre que duas culturas se encontram. Aliás, enquanto o Turismo de Massas tende a ficar limitado a alguns destinos, o Turismo Boutique é menos “denso”, mais disperso. Sobretudo nos pequenos destinos, ambas as formas de Turismo terão impacto nas culturas locais.
  • Um destino não precisa de fazer uma opção por tudo ou nada. Um componente chave de um turismo sustentável passa pela definição da vocação do mesmo e como tal expectativa pode corresponder à realidade. As atividades turísticas não podem nunca esquecer a importância dos habitantes locais, são eles quem votam e, do mesmo modo, são os que constituem a base da mão de obra necessária. Estes trabalhadores locais entram, cada dia, em contato com visitantes oriundos de culturas distinta. Cada tipo de grupo de visitantes representa desafios diferentes. Uma parte essencial do Turismo está em não tentar evitar a mudança, mas, antes, em gerir essa mesma mudança, procurando a harmonia com o ambiente social, cultural e físico do local.
  • Use tecnologia para agregar ao seu ambiente e, ao mesmo tempo, para receber bem. Pense nos problemas que o seu destino tem e em como as tecnologias o podem ajudar a lidar com os desafios ambientais. Poderá uma central dessalinizadora ser a fonte de água potável de que precisa? Poderão os resíduos ser reciclados, produzindo combustíveis baratos? Poderá o Sol ser a solução para o aquecimento ou os drones serem usados para substituírem um patrulhamento policial ineficaz? Nenhuma destas soluções é perfeita, mas todas elas, combinadas criativamente, poderão criar empregos e salvaguardar o Turismo.
  • Garanta que os residentes compreendem os seus objetivos e aspirações. Algumas populações locais podem ter uma percepção negativa acerca do Turismo. Por isso, é essencial que as pessoas sejam envolvidas nos processos e que entendam qual a ligação entre um bom produto turístico e a sua qualidade de vida. Ninguém quer viver rodeado de lixo, com os ruas esburacadas e uma atmosfera poluída. Estes são fundamentos do Turismo. Ter os residentes do seu lado não só melhorará a situação política como significará que terá um “exército” de sorrisos e de voluntários desejando garantir o sucesso turístico do seu destino.

Dr. Peter Tarlow

Sobre o autor

Peter Tarlow

Dr. Peter Tarlow, PH.D, Founder and President of Tourism & More
Dr. Peter E. Tarlow is a world-renowned speaker and expert specializing in the impact of crime and terrorism on the tourism industry, event and tourism risk management, and economic development. Since 1990, Tarlow has been teaching courses on tourism, crime & terrorism to police forces and security and tourism professionals throughout the world.
Tarlow earned his Ph.D. in sociology from Texas A&M University. He also holds degrees in history, in Spanish and Hebrew literatures, and in psychotherapy. In 1996, Tarlow became Hoover Dam's consultant for tourism development and security. In 1998, Tarlow's role at the Bureau of Reclamation expanded. He was asked to develop a tourism security program for all Bureau of Reclamation properties and visitor centers. Tarlow continued his involvement with the Bureau of Reclamation until December of 2012. In 1999, the US Customs service asked Tarlow to work with its agents in the area of customer service, cultural awareness, and custom's impact on the tourism and visitor industry.
In 2000, due to interagency cooperation on the part of the Bureau of Reclamation, Tarlow helped to prepare security and FBI agents for the Salt Lake City 2002 Winter Olympic Games. He also lectured for the 2010 Vancouver Olympic Games. Tarlow is currently working with police departments of the state of Rio de Janeiro for the 2014 World Cup Games and 2016 Olympic games.
In 2003, US National Park Service asked Tarlow to take on special assignments dealing with iconic security for its multiple tourism sites. Within the US government Tarlow has lectured for the Department of the Interior, for the Department of Justice (Bureau of Prisons and Office of US Attorneys-General), the Department of Homeland Security and the American Bar Association’s Latin America Office. Tarlow has worked with other US and international government agencies such as the US Park Service at the Statue of Liberty, The Smithsonian's Institution's Office of Protection Services, Philadelphia's Independence Hall and Liberty Bell and New York's Empire State Building. He has also worked with the Federal Bureau of Investigation, The Royal Canadian Mounted Police, and the United Nation's WTO (World Tourism Organization), the Center for Disease Control (Atlanta, Triangle Series), the Panama Canal Authority. He has taught members of national police forces such as the members of the US Supreme Court police, and the Smithsonian Museum’s police. He has also worked with numerous police forces throughout the United States, the Caribbean and Latin America.
In 2013 Tarlow was named the Special Envoy for the Chancellor of the Texas A&M University System. At almost the same time the US State Department asked him to lecture around the world on issues of tourism security and safety. In 2013, Tarlow began working with the Dominican Republic’s national tourism police, then called POLITUR, and as of 2014 called CESTUR.
Since 1992, Tarlow has been the chief organizer of multiple tourism conferences around the world, including the International Tourism Safety Conference in Las Vegas. Since 2006 he has also been part of the organizational teams for the Biannual Aruba Tourism Conference and has helped organize conferences in St. Kitts, Charleston (South Carolina), Bogota, Colombia, Panama City, and Curaçao. In starting in 2013, Tarlow became a co-organizer of the first and second Mediterranean Tourism Conference held in Croatia.
Tarlow's fluency in many languages enables him to speak throughout the world (United States, the Caribbean, Latin America, Europe, and Africa, and the Eastern Pacific, and Asia). Tarlow lectures on a wide range of current and future trends in the tourism industry, rural tourism economic development, the gaming industry, issues of crime and terrorism, the role of police departments in urban economic development, and international trade.
Tarlow has done extensive research on the relationship between tourism, crime, and terrorism. He also works with police forces to understand their constituents and provide the best customer service possible. Tarlow publishes extensively in these areas and writes numerous professional reports for US governmental agencies and for businesses throughout the world. He also functions as an expert witness in courts throughout the United States on matters concerning tourism security and safety, and issues of risk management.
Tarlow’s research ranges from the impact of school calendars on the tourism industries to tourism ecology and business. These research interests allow Tarlow to work with communities throughout the United States. He is teaches how communities can use their tourism as an economic development tool during difficult economic times, and at the same time improve their local residents’ quality of life.
Tarlow speaks throughout North and Latin America, the Middle East and Europe, and Asia. Some of the topics about which he speaks are: the sociology of terrorism, its impact on tourism security and risk management, the US government's role in post terrorism recovery, and how communities and businesses must face a major paradigm shift in the way they do business. Tarlow trains numerous police departments throughout the world in TOPPS (Tourism Oriented Policing and Protection Services) and offers certification in this area. Tarlow provides keynote speeches around the world on topics as diverse as dealing with economies in crisis to how beautification can become a major tool for economic recovery.
Tarlow is a well-known author in the field of tourism security. He is a contributing author to multiple books on tourism security, and has published numerous academic and applied research articles regarding issues of security including articles published in The Futurist, the Journal of Travel Research and Security Management. In 1999 Tarlow co-edited "War, Terrorism, and Tourism." a special edition of the Journal of Travel Research. In 2002 Tarlow published Event Risk Management and Safety (John Wiley & Sons). Tarlow also writes and speaks for major organizations such as the Organization of US State Dams, and The International Association of Event Managers. In 2011, Tarlow published: Twenty Years of Tourism Tidbits: The Book. The Spanish language addition is to be released in 2012. He has recently published a book on Cruise Safety (written in Portuguese) entitled Abordagem Multdisciplinar dos Cruzeiros Turísticos. In June of 2014, Elsevier published Tarlow’s newest book: Tourism Security: Strategies for Effective Managing Travel Risk and Safety. He is currently writing a new book on tourism sports security (to be published in late 2016) and a series of articles on the same topic for the American Society of Industrial Security.
Tarlow’s wide range of professional and scholarly articles includes articles on subjects such as: "dark tourism", theories of terrorism, and economic development through tourism. Tarlow also writes and publishes the popular on-line tourism newsletter Tourism Tidbits read by thousands of tourism and travel professionals around the world in its English, Spanish, and Portuguese language editions. Tarlow has been a regular contributor to the joint electronic tourism newsletter, ETRA, published jointly by Texas A&M University and the Canadian Tourism Commission. His articles often appear in a wide range of both trade and academic publications including Brilliant Results and Destination World.
Tarlow lectures at major universities around the world. Tarlow is a member of the Distance Learning Faculty of "The George Washington University" in Washington, DC. He is also an adjunct faculty member of Colorado State University and the Justice Institute of British Columbia (Vancouver, Canada) and a member of the graduate faculty of Guelph University in Ontario, Canada. Tarlow is an honorary professor at the Universidad de Especialidades Turisticas (Quito, Ecuador), of the Universidad de la Policía Federal (Buenos Aires, Argentina), la Universidad de Huánuco, Peru, and on the EDIT faculty at the University of Hawaii in Manoa, (O'ahu). At numerous other universities around the world Tarlow lectures on security issues, life safety issues, and event risk management. These universities include institutions in the United States, Latin America, Europe, the Pacific Islands, and the Middle East. In 2015 the Faculty of Medicine of Texas A&M University asked Tarlow to “translate” his tourism skills into practical courses for new physicians. As such he teaches courses in customer service, creative thinking and medical ethics at the Texas A&M medical school
Tarlow has appeared on national televised programs such as Dateline: NBC and on CNBC and is a regular guest on radio stations around the US. Tarlow organizes conferences around the world dealing with visitor safety and security issues and with the economic importance of tourism and tourism marketing. He also works with numerous cities, states, and foreign governments to improve their tourism products and to train their tourism security professionals.
Tarlow is a founder and president of Tourism & More Inc. (T&M). He is a past president of the Texas Chapter of the Travel and Tourism Research Association (TTRA). Tarlow is a member of the International Editorial Boards of "Turizam" published in Zagreb, Croatia, "Anatolia: International Journal of Tourism and Hospitality Research," published in Turkey, and "Estudios y Perspectivas en Turismo," published in Buenos Aires, Argentina, and American Journal of Tourism Research.

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